viernes, 17 de diciembre de 2010

LA MEDIACIÓ

La conferència realitzada el passat dia 10 de desembre de 2010, em va semblar molt interessant, el David ens va parlar sobre la mediació en la resolució de conflictes, ens va donar molta informació i alguns consells.

La mediació, del tipus que sigui, és un procés de resolució de conflictes mitjançant el qual les dos parts enfrontades han de recórrer “voluntàriament” a una tercera persona “imparcial”, el mediador, per tal d’arribar a un acord satisfactori.
Amb la mediació s’ha de complir tota la normativa del centre, i, es pot estendre a tota la Societat. Podem fer que els conflictes esdevinguin positius, hem de tenir clar que la mediació és tot un col·lectiu de persones. Si volem entrar a treballar en un centre, necessitem una formació prèvia que es complementa amb una preparació específica en tècniques mediadores per a ser uns experts en la matèria. Nosaltres, com a futurs educadors o pedagogs entraríem dins el perfil adequat per exercir com a tal, però, s’han de tenir en compte una sèrie de factors:

-Un de molt important és l’actitud del mediador, aquest/a ha de creure en les persones, ha d’empatitzar, saber interactuar, compartir, sobretot s’ha de conèixer a si mateix i creure en el que està fent, (no pots treballar en la mediació si no t’has format perquè això pot fer molt de mal).
-També destacar la importància d’altres sectors a part dels causants del conflicte.
-És un procés diferent als canals legals o convencionals de resolució. Les paraules clau són: mediació, resolució de conflicte, mediació familiar, mediació entre iguals, programa de mediació escolar, mediació comunitària.

Si volem entrar a treballar de mediadors en un centre, hem de tenir en compte que els alumnes no saben gestionar segons quins temes quan sorgeix un conflicte, per exemple una baralla entre dos nens. Un mediador, en aquests casos ha de ser molt prudent perquè no coneix amb certesa la versió dels fets, a l’hora de parlar amb les dos parts implicades ha de fer preguntes del tipus:

-Què t’ha passat? (com el calmes).
-Vols rentar-te la cara? (escoltar-los i parlar, etc).
Un mediador no insulta, no aconsella, el que ha de aconseguir és intentar que es comuniquin.
Hi ha una sèrie de normes:
1.    Quan un parla, l’altre escolta.
2.    Per dir les coses no ens insultem.
3.    Cooperar per a que la mediació tiri endavant.
Exemple de com començar la mediació: teniu ganes de solucionar el conflicte?, (la mediació en la majoria de casos funciona molt bé)
Després apareix l’explotació de les emocions: com et sents quan et fa això ell/a. (saber com se senten, “treball que s’ha de fer desde les aules”).
-S’ha de ser creatiu, perquè mou la recerca de solucions que satisfacin les necessitats de les parts.
-Un altre pas consistirà en adjuntar-ho tot en una “agenda de temes”, on desenvolupem cada tema i l’anem tancant.
-Hem de veure el llegat de cadascú, el llegat de casa seva. (Els conflictes son necessaris per aprendre qüestions de convivència).

Espai, en parlem?

PMQCE (Pla de Millora de Qualitat de Centres Educatius)
Introduir la mediació a la nostra escola:
  •          Prevenció en el procés de gestió de la convivència.
  •         Aprenentatge d’habilitats en resolució de conflictes.
  •         Mètodes de resolució de conflictes.

-És molt important l’assertivitat, una persona que diu i expressa els seus interessos sense atendre als altres, no volem alumnes que es portin bé, volem que siguin crítics, responsables i que sàpiguen defensar les seves idees sense fer mal als altres.
-El llenguatge del jo: ex. A mi el que em passa és que cada vegada que m’insulten em sento molt ridícul i et demano que això no es repeteixi. (Es molt positiu per una persona poder expressar el que sent sense ofendre als altres, el farà més fort).

En general es va parlar d’aquest tema i més, d’una forma molt propera, en David, personalment em va aportar moltes coses positives i vaig observar en ell una faceta molt humana, va saber transmetre unes idees molt precises perquè ell mateix creu  en el que està defenent com a persona. La comunicació és molt important i també que hi hagin persones responsables que apunten cap a la millora del clima escolar.





No hay comentarios:

Publicar un comentario